UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Progresivní matadoři DREAM THEATER prožívají v poslední pětiletce mocný nárůst výroby a zjevně i mocný nárůst spotřeby, jak jinak si vysvětlit kobercové bombardování trhu tituly s dobře známým logem? Projeďme si to rok po roce – 1999: vychází výtečný kotouček „Scenes From Memory“, dost možná nejlepší album Snového divadla. 2001: vychází tři CD a speciální edice DVD s živým záznamem z New Yorku. 2002: slechy fanoušků oblažuje dvoj-CD „Six Degrees Of Inner Turbulence“, kvalitativní standard kapely. 2003: vychází nové album „Train Of Thought“, deska vzatá slušně od podlahy, ale naznačující triumf formy na účet menší krize obsahu. 2004: vychází troj-CD a dvoj-DVD „Live At Budokan“, zachycující tokijský koncert DREAM THEATER. Sakumprdum v poslední pětiletce vyprodukovali progresivní úderníci celkem 10 CD a 3 DVD... Skoro by si to koledovalo o nařčení z muzikálního průjmu a zahlcování trhu, ale to bychom Snílkům křivdili, protože všechny vydané nosiče jsou bezesporu kvalitní porcí k poslechu.
Jedna z mnoha věcí, za které si americké progové kouzelníky nutno cenit, je snaha každou živou nahrávku odlišit od ostatních, přistupovat k ní z trochu jiného úhlu. Zatímco první „velký“ (nepočítám první živý počin „Live In Marquee“) živák „Once In A LIVETime“ byl skutečně souborem největších hitů kapely, deska „Live Scenes Form N. Y“. nabídla velice zajímavý dramaturgický počin – kompletně přehrané album „Scenes From Memory“, několik lahůdek a samozřejmě něco hitů ze skupinového archivu. Ti, kdož měli tu čest zažít na vlastní audiovizuální smysly šňůru Six Degrees Of Inner Tourbulence, dobře ví, že podobný postup zvolila kapela i tam, když odehrála celé druhé CD tehdy aktuálního alba.
„Live At Budokan“ se opět liší od předchozích záznamů... největší váha samozřejmě leží na novém albu „Train Of Thought“, ze kterého zazní všechny skladby krom skvělého „Vacantu“ (k mé nemalé lítosti) a „Honor Thy Father“. Příspěvky z tohoto alba se k živému hraní hodí báječně... jsou patřičně ostré, mají spád, melodie, instrumentálně pekelně zapletené pasáže. Přesto nejsou zdaleka tak silné jako třeba materiál ze „Scenes From Memory“. Jakoby si kapela tohoto nedostatku v obsahu byla částečně vědoma, takže na tři CD zařadila nebývalé množství exhibic a sólových pasáží, které často nastavují známé písně do téměř nesnesitelně dlouhých stopáží (kupříkladu až příliš přepálená a roztažená „Beyond This Life“, z těch nejlepších sólových partů složená „Instrumedley“, dvojice vyšilovaček „Test That Stumped Them All“ a „War Inside My Head“, sólo Jordana Rudesse atd.). Množství kompozic, které demonstrují neskutečný a nedostižný potenciál pětice hudebníků, vyvažuje překvapivě silné zastoupení asi nejrockovější desky Snivců – „Falling Into Infinity“. Z ní zazní nádherná balada „Hollow Years“, která příjemně otupuje instrumentální vzepětí prvního CD, rozsáhlý rockový šanson „Trial Of Tears“, který plní stejnou roli na disku druhém, a navíc ještě hitovka „New Millenium“. K tomu písničkovějšímu z kompletu nutno samozřejmě přiřadit dvojici „sixdegreesových“ písní – fantasticky vygradovanou ukolébavku „Goodnight Kiss“ a rozjařenou kytarovku „Solitary Shell“. A skutečné hity? Nechybí samozřejmě nezbytná „Pull Me Under“ a možná lze za hit pokládat i klipovou (ale na živácích dosud nezachycenou) „Disappear“...
Jaký je můj celkový dojem z dramaturgie setu? Moc instrumentálna, málo zábavy... I dobře známé a milované kompozice se rozlézají do neuvěřitelně komplexních a komplikovaných sólových ploch a vyslechnout to na jeden zápřah dá dost práce. A mnohdy už to není ta slastně těžká práce, na jakou jsou fanoušci DREAM THEATER zvyklí a pro kterou americké mágy milují, ale skutečná dřina hraničící s nudou. Chybí tomu hitová přítulnost „Once In A LIVETime“, chybí tomu ucelenost a kouzlo „Scenes From N. Y.“. Budokan reprezentuje dokonale DREAM THEATER model 2004, kapelu na vrcholu instrumentálních možností, které se žádná současná rocková banda nemůže vyrovnat, ale zároveň kapelu posedlou alchymií formy... Novinkové songy jsou výtečné, jenže po obsahové stránce jim chybí magnetismus starších počinů... Za jednoznačný klad tří CD s tokijským koncertem tedy považuju následující – Jamese LaBrieho, který je asi v nejlepší hlasové formě, v jaké byl na záznamech ke slyšení. Orgastický zážitek pro příznivce instrumentálního pekla. Zachycení kapely ve vrcholné instrumentální formě. A ještě „Falling Into Infinity“ blok na CD 2...
Přesto, nebo právě proto, řadím tenhle živák až na samé dno koncertní diskografie DREAM THEATER, Neříkám, že mě nebavil, ale nedokázal mě tak uchvátit a vyrazit mi dech, jako se to podařilo jeho dvěma předchůdcům.
P.S. Chystám i recenzi DVD, na němž se možná ze záporů stanou klady...
Instrumentálně strhující, ale atmosférou a dramaturgií zřejmě nejslabší představení Snového divadla, které jen podtrhuje krizi obsahu, která se u progresivních polobohů v posledních letech pozvolna hlásí o slovo.
7 / 10
James LaBrie
- vokál
John Petrucci
- kytary
Jordan Rudess
- klávesy
John Myung
- basa
Mike Portnoy
- bicí a perkuse
1. CD 1: As I Am
2. This Dying Soul
3. Beyond This Life
4. Hollow Years
5. War Inside My Head
6. The Test that Stumped Them All
7. CD 2: Endless Sacrifice
8. Instrumedley
9. Trial Of Tears
10. New Millennium
11. Keyboard Solo
12. Only A Matter Of Time
13. CD 3: Goodnight Kiss
14. Solitary Shell
15. Stream Of Consciousness
16. Disappear
17. Pull Me Under
18. In The Name Of God
A View From The Top Of The World (2021)
Distance Over Time (2019)
The Astonishing (2016)
Dream Theater (2013)
A Dramatic Turn Of Events (2011)
Black Clouds & Silver Linings (2009)
Systematic Chaos (2007)
Score: 20th Anniversary World Tour Live with the Octavarium Orchestra (2006)
Octavarium (2005)
Live At Budokan (2004)
Train Of Thought (2003)
Six Degrees Of Inner Turbulence (2002)
Live Scenes From New York (2001)
Through Her Eyes (EP) (2000)
Scenes From A Memory (1999)
Once In A LiveTime (1998)
Falling Into Infinity (1997)
Hollow Years (EP) (1997)
A Change of Seasons (1995)
Awake (1994)
The Silent Man (EP) (1994)
Lie (EP) (1994)
Live At Maquee (1993)
Another Day(EP) (1992)
Images And Words (1992)
When Dreams And Day Unite (1989)
dvd super, z cd to nema az taku atmosku...
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.